PUBLICERAT

Litteratur

Samlarguiden om vykort

Samlarguiden om vykort, Sveriges första heltäckande samlarguide om vykort. Guiden vänder sig till alla som är intresserade av vykort.

Nya samlare, etablerade samlare och alla andra som bara är allmänt nyfikna kommer att hitta inspiration och nya kunskaper i Samlarguiden.

Författare är Arne Sandström & Anders Sloma. Boken ges ut av Nordisk Filateli. Läs mer här.

Arne Sandström har skrivit boken Vykortets historia, om vykort i Kort-Nytt, Nordisk Filateli och egna tidningen Samlarbladet.

Anders Sloma var en av de första som anordnade vykortsauktioner i Sverige. Anders skriver om vykort i Kort-Nytt.

Du kan förhandsbeställa Samlarguiden för vykort så får du ditt exemplar hemskickat (beräknad leverans 15 augusti).

Pris SEK 300. Plus porto & emballage SEK 80 inom Norden. Totalt SEK 380.
För porto & emballage utanför Norden tillkommer SEK 200. Totalt SEK 500.
Beställ nu till nordisk@filateli.se med förhandsbetalning:
SWISH 123 685 47 98
Bankgiro 5478-2925
IBAN & BIC SE36 9020 0000 0902 5526 1227 / ELLFSESS
PayPal nordisk@filateli.se. Tillkommer SEK 30 i avgift.

Signaturförteckningar

Signaturförteckningar är sammanställningar av svenska vykortskonstnärers vykortsproduktion som föreningens medlemmar sammanställt och gett ut via föreningen.

Alla pappersupplagor av signaturförteckningar är nu i princip slut, därför har vi nu producerat en digital upplaga med samtliga förteckningar som levereras på USB. Beställningslänkar nedan.

Nr.

Signaturförteckning.

Beskrivning

Samtliga hittills utgivna förtecknade nedan

Signaturförteckningarna levereras nedladdade i PDF-format på en USB-sticka. Innehållet består av scannade versioner av de äldre svart-vita tryckta signaturförteckningarna nr 1-25, samt direkt digitalt producerade i färg nr 26-33.

Dessutom medskickas de supplement vi fått oss tillskickade inklusive ett nyskrivet till nr 22 Edvard Forsström.

Medlemmar: 150 kr inkl porto

Beställ här.

Nya medlemmar kan få ett specialpris  för medlemskap och USB: 335 kr. (utanför Sverige 435 kr)

Beställ här.

Annicka Lindeberg

Annicka Lindeberg (1882-1969) teckningslärare, tecknare, grafiker och målare utbildade sig vid Tekniska skolan, Konstakademien och akademiens etsningsskola. Hon ägnade sig åt illustrationer i böcker (bl. a. Hjalmar Bergman) och tidningar samt fritt måleri.

Hennes vykort är listade från 1919 till 1944 med postumt utgivna från 1985.

Föreningsmedlemmar kan ladda ner en PDF-version här.

För en uppdaterad innehållsförteckning till USB-stickan ersätt PDF-filen "Börja här" med filen här.

Artur Olsson

Artur Evald Olsson föddes den 8 juli 1912 i Trelleborg. Han utbildade sig till arkitekt men vid 25 års ålder sadlade han om och blev tecknare, grafiker och skulptör. Artur Olsson dog den 22 november 1979.

Under åren 1941–1947 samt 1954–1955 gav Nordisk Konst varje år ut vykort baserade på illustrationer av Artur Olsson.

Föreningsmedlemmar kan ladda ner en PDF-version här.

Skandinaviska Kortcentralen

Sten Schüssler har förtecknat utgivningen för ett helt förlag, KC-KORT som startades 1929 av Nils Gustaf Granath och hans schlagerkompanjon Jules Sylvain. Förlaget blev inte långlivat men hann med en rad spännande signaturer och en del topografiska kort.

Förteckningen omfattar drygt 300 tecknade kort och ett 50-tal fotografiska.

Föreningsmedlemmar kan logga ner elektronisk kopia här. Ni kommer att behöva ett lösenord för nerladdning.

Beskrivningar av tidigare signaturförteckningar finns här.

Tryckta exemplar slut, ingår i USB.

Pressbyrån

Svenska Vykortsföreningen har ett sedan länge pågående projekt att samla in och dokumentera Pressbyråns utgivning av vykort. Pressbyrån var under stora delar av 1900-talet en av Sveriges största utgivare av vykort, främst topografiska men också tecknade signaturer som tex Nils Ameck, Alfhild Björklund, Albert Engström. KJELL mfl. Det finns också serier med Hundar, Lokomotiv m.m.

För att förenkla insamling av information av de uppskattade ca 40 000 utgivna vykorten planerar vi att successivt publicera utdrag ur databasen digitalt på vår hemsida. PDF-format, tillgängliga för våra medlemmar. Är du medlem och saknar det användarID och lösenord som behövs för åtkomst, kontakta info@samlavykort.se.

Vill du bidra till insamlingen? Klicka här