OM OSS

Svenska Vykortsföreningen

VÄLKOMMEN TILL SVENSKA VYKORTSFÖRENINGEN!

Namnet är Svenska Vykortsföreningen!

Vid årsmötet den 4 mars 2017 tog stämman beslutet att genomföra namnbytet till Svenska Vykortsföreningen efter 28 år som Upplands Vykortsförening.

Merparten av våra medlemmar och läsare bor utanför Uppland och föreningens främsta röst är vår tidning Kort-nytt. Vi har inga ambitioner att konkurrera med andra föreningar utan kommer rikta in oss på att göra Kort-nytt ännu större och bättre. Därmed tror vi att ett landstäckande namn bättre beskriver vad vi arbetar med. Vi vill självklart fortsätta att utveckla samarbetet med vykorts-, frimärks- och hembygdsföreningar.

Du som älskar vykort - gamla - nya - tema - topografi, här finns dina jämlikar med samma intresse.

På hemsidan hittar du aktuella Vykortsträffar över hela landet och länkar till olika föreningar och hemsidor till dom aktiva personerna och företagen i Sverige.

Under EVENEMANGSTIPS listar vi det som vi känner till - har du eller känner till andra evenemang som har med Vykort att göra kan du meddela oss så lägger vi ut det i kalendern

Svenska Vykortföreningen (2017) f.d. Upplands Vykortsförening finns till för alla vykortssamlare i Norden

Vi bildades 1989 och har drygt 350 medlemmar spridda över hela Sverige — också från Danmark, Norge och Finland.

Vi vill

• främja och utveckla intresset för samlandet av vykort
  • fördjupa och vidga medlemmarnas kunskaper om vykort
  • anordna mässor och utställningar för vykort

Svenska Vykortsföreningen

• ger ut Kort-nytt - Sveriges mest omfattande renodlade vykortskortstidning
  • arrangerar årligen två vykortsmässor - Vykortets Dag i Uppsala på våren och i Valbo på hösten
  • anordnar ett antal medlemsträffar varje år
  • ger ut förteckningar över olika motiv och teman på vykort - hittills har vi gett ut bland annat 31 förteckningar över vykortskonstnärers produktion
  • förtecknar och ger ut listor över Pressbyråns vykortsutgivning

Bli medlem - få 4 nummer av Kort-nytt för 150 kr/år

Prenumerera på KORT-NYTT !

Sveriges mesta renodlade vykortstidskrift!

• minst 32 sidor helt i färg och nytt större format
  • tidningen kommer ut med fyra nummer per år - normalt mars, maj, oktober, december
  • artiklar om svenska och internationella vykort, förlag och tryckerier - och historierna bakom

Prenumerations/Medlems-avgift

• 150 kronor som betalas in på vårt plusgiro 467 48 88-5. Glöm inte namn, adress och mejl!

Med alternativen:

• Familjemedlemskap: 225 kronor (inkl 2 exemplar av nyutgivna signaturförteckningar och möjlighet att delta i aktiviteter)
  • Prenumeration/medlemskap Norden: 225 SEK som kan betalas till IBAN: SE15 9500 0099 6042 4674 8855 BIC: NDEASESS
  • Prenumeration/medelmskap övriga världen: kontakta oss för aktuell avgift
  • Organisationer: 300 kronor

Avgiften täcker kalenderåret. Den som betalar före 1 oktober får samtliga årets redan utgivna nummer sig tillsända efter betalning (i mån av tillgång).

Som ny prenumerant/medlem med betalning 1 oktober-31 december erhålles årets nr 4 och avgiften gäller för hela nästkommande kalenderår.

Beställ våra publikationer!

Vi har fortfarande ett lager av många av de signaturförteckningarna som vi givit ut. Du kan beställa dem via Thorbjörn Persson. Tills vidare har vi ett enhetspris på 40 kr för senaste utgåvan och 20 kr för tidigare nummer + porto. (1 ex av nyutgivna förteckningar ingår i medlemsavgiften för våra nya prenumerater.

Postadress:

c/o Kullinger