Höstens fjärde digitala 8 december

Per Sørensen, en av Nordens mest erfarna signatursamlare berättade om "Nordiske vykortkunstnere - Der har fået udgivet vykort i de andre skandinaviske lande" och med tanke på den stundande julen med särskild tyngd på tomtens framväxt på julkorten. Han berättade också om vad som troligen är Nordens tidigaste tryckta nyårskort av nordisk konstnär, Carl Larssons nyårskort december 1879.

Höstens tredje digitala möte 10 november

Denna gång berättade Lena Länta  under titeln "Smått och gott om PRESSBYRÅN" och visade att Pressbyrån inte bara är svartvita högupplösta kort med ett nummer. Hon tog med oss från Kebnekajse till Smygehuk, men visade också upp panoramakort, lokomotiv,  katter och hundar.

Livliga diskussioner antydde att det var många Pressbyråsamlare på mötet!

Andra medlemsmötet 13 oktober

Bengt Herrman kittlade vår nyfikenhet med titeln "Vart är vi på väg" innan han gav sig in på historien om åtta äkta fotovykort utan identifierande text.

Med intensiv känsla för detaljer och med vetskap vilka knappar man skall trycka på för att söka och få hjälp från vykorts-, hembygdsföreningar och en rad andra källor  levererade Bengt en underhållande detektivhistoria som löpte från Bohuslän till USA, Bulgarien och Hälsingland med flera ställen.

På vägen delade han med sig av massor av idéer hur vi själva kan tackla våra vykortsmysterier!

Första digitala höstmötet 8 september

Bengt EW Ardklint levererade en mycket uppskattad genomgång av Hasselbladsserien som han med hjälp av många andra samlare kunde utreda och till stor del kartlägga år 2000 till 2009.

Bengt redogjorde för vad som hänt sen dess, kvarvarande frågetecken och luckor i serien.

En livlig diskussion utbröt och en hel del nya kartläggningsuppgifter och idéer uppstod!

Stort tack Bengt för ett inspirerande föredrag!!!

Digitala medlemsmöten 20 januari, 17 februari, 17 mars, 21 april och 19 maj genomförda

Vi har nu haft fem digitala medlemsmöten plus ett årsmöte under 2021.

Den som varit med på alla har sett:

- Hötorgscity av Thorbjörn Persson + St Eriks torg av Benny Kullinger

- Pusselkort som signerat, kartor, byggnader och mycket mer av Freddy Weiss,

- Signaturen Karl Lindeberg av Arne Sandström

- Flottning, ett gigantiskt industriprojekt av Benny Kullinger

- Tyra Borgs vykortsalbum av Gunilla Kullinger

- Svenska reklamkort av Göran Heijtz

(4 vykort av Tage Nilsson, T.N., en förhärdad pusselkortstecknare från Freddys föredrag.)

Från en deltagare: "Vill bara framföra ett stort tack för mötet.

Vilket intressant föredrag och vilket detektivarbete som gör vykortsamlandet än mer spännande."

Medlemsmötet i Enköping den 16 maj är INSTÄLLT

Det planerade medlemsmötet med besök hos Svenska Aerobild AB i Enköping följt av bytarträff  är tyvärr också det inställt, förstås av hänsyn till den fortgående Coronakrisen.

Många hade sett fram mot denna möjlighet, vi hoppas kunna återkomma längre fram.

Årsmöteshandlingar:

- Dagordning Årsmöte SVF 2021

- SVF Valberedning 2021

- SVF Bokslut slutlig 2020

- SVF Budget 2021

- SVF Verksamhetsberättelse 2020

Åtkomst kräver det vanliga lösenordet för medlemsaccess av filer på hemsidan.

Saknar du lösenordet hör av dig till info@samlavykort.se