Samlarguiden

Samlarguiden om vykort

Premiär 15 augusti

Då kommer den nya

Samlarguiden om vykort är Sveriges första heltäckande samlarguide om vykort. Guiden vänder sig till alla som är intresserade av vykort.

Nya samlare, etablerade samlare och alla andra som bara är allmänt nyfikna kommer att hitta inspiration och nya kunskaper i Samlarguiden.

Vår förhoppning är att Samlarguiden ska visa på de breda spektra som finns i vykortssamlandet och vara en hjälpreda i utvecklingen av det egna samlandet. Guiden är rikt illustrerad med mer än 800 illustrationer och täcker in ett stort antal samlingsområden som exempelvis svenska topografiska vykort, helg- och gratulationsvykort, reklamvykort samt ett urval av alla skickliga svenska vykortskonstnärer.

Merparten av vykorten som presenteras i guiden har svenskt ursprung, men vi gör också en utblick mot omvärlden och då framför allt vykort som kan hittas i Sverige. Guiden innehåller också ett 50-tal listor över olika vykortsserier, vilket underlättar samlandet av dessa.

I guiden finns också en indelning i olika motivområden med ett populäritetsindex, det vill säga vykort som har attraherat samlare under de senaste 40 åren. I guiden reder vi också ut en del begrepp och redovisar fördjupningar inom vissa områden som exempelvis förlag, trycktekniker samt fakta om vykortskonstnärer och fotografer.

Du kan läsa ett smakprov ur Samlarguiden från den här filen, som omfattar: omslag, titelsida, förord, innehållsförteckning, ett kapitel som exempel ur boken, bokens referenser, samt bokens omfattande index.

Författare är Arne Sandström & Anders Sloma

Arne Sandström(f 1949) har en Fil Dr-examen i statistik från Stockholms Universitet. Arne har arbetat som aktuarie (försäkringsmatematiker) under drygt 35 år på Svensk Försäkring, Finansinspektionen och Finans-departementet. Arne började för cirka 25 år sedan att samla på vykort från hemorten Kisa. Han har skrivit bokenVykortets historiaoch har en egen tidning, Samlar-bladet, där han skriver om vykort. Arne skriver regelbundet om vykort i tidningen Kort-Nytt samt också i Nordisk Filateli.

Anders Sloma(f 1952) har en ekonomexamen från förvaltningslinjen vid Örebro Universitet. Han har bland annat arbetat som ekonom vid Västerås kommun, revisionskonsult vid Komrev och som ekonomichef vid Nykvarns kommun. Anders började samla vykort på 1970-talet och var en av de första som anordnade vykortsauktioner. Han har varit föreningsaktiv i bland annat Västerås Frimärksklubb under cirka 25 är. Anders skriver om vykort i tidningen Kort-Nytt.

Du kan redan nu förhandsbeställa ditt exemplar av Samlarguiden för vykort så garanteras du att utan fördröjning få ditt exemplar hemskickat (beräknad leverans 15 augusti).

• Pris SEK 300.
  • Plus porto & emballage SEK 80 inom Norden.Totalt SEK 380.
  • För porto & emballage utanför Norden tillkommer SEK 200. Totalt SEK 500.
  • Beställ nu till nordisk@filateli.se med förhandsbetalning:
    • SWISH 123 685 47 98
    • Bankgiro 5478-2925
    • IBAN & BICSE 36 9020 0000 0902 5526 1227 / ELLFSESS
    • PayPal nordisk@filateli.se. Tillkommer SEK 30 i avgift.