OM OSS

VÄLKOMMEN TILL SVENSKA VYKORTSFÖRENINGEN!

Rötter i Uppland, idag med medlemmar spridda över landet och Norden. Föreningens främsta röst är vår tidning Kort-nytt. Vi riktar in oss på att göra Kort-nytt större och bättre. Därmed beskriver ett landstäckande namn vad vi arbetar med. Vi fortsätter att utveckla samarbetet med vykorts-, frimärks- och hembygdsföreningar utan att konkurrera med regionala föreningar.

Du som älskar vykort - gamla - nya - tema - topografi, här finns andra med samma intresse!

På hemsidan hittar du aktuella Vykortsträffar över hela landet och länkar till olika föreningar och hemsidor till de aktiva personerna och företagen i Sverige.

EVENEMANG listar allt med vykortsanknytning - ordnar du evenemang som har med Vykort att göra meddela oss så lägger vi ut det!

Svenska Vykortföreningen (från 2017) f.d. Upplands Vykortsförening finns till för alla vykortssamlare i Norden

Vi bildades 1989 och har drygt 400 medlemmar spridda över hela Sverige — och i Danmark, Norge och Finland.

Vi vill

• främja och utveckla intresset för samlandet av vykort
  • fördjupa och vidga medlemmarnas kunskaper om vykort
  • anordna mässor och utställningar för vykort

Svenska Vykortsföreningen

• ger ut Kort-nytt - Sveriges mest omfattande renodlade vykortskortstidning
  • Nyhetsbrev 10-12 gånger om året på mejlr
  • arrangerar årligen tre vykortsmässor - Vykortets Dag i Uppsala mars, Gysinge juni och Valbo oktober
  • anordnar ett antal medlemsträffar varje år
  • ger ut Signaturförteckningar över olika motiv och teman på vykort - hittills 33 förteckningar över vykortskonstnärers produktion
  • förtecknar Pressbyråns, Ultraförlagets, Carla Förlagets och Calegis vykortsutgivning

Bli medlem - klicka här och anmäl dig nu!

Medlemsavgift

• 200 kronor (kan också betalas direkt på PG 467 48 88-5 eller till vårt Swish-nummer 1233094877. Glöm inte namn, adress och mejl!)

Med alternativen:

• Familjemedlemskap: 300 kronor (möjlighet att delta i aktiviteter)
  • Prenumeration/medlemskap utanför Sverige: 300 SEK som kan betalas till IBAN: SE15 9500 0099 6042 4674 8885 BIC: NDEASESS

Avgiften täcker kalenderåret. Ny medlem som betalar före 1 oktober får samtliga årets redan utgivna nummer sig tillsända efter betalning (i mån av tillgång).

Som ny medlem med betalning oktober - december erhålles årets nr 4 och avgiften gäller för hela nästkommande kalenderår.

Beställ våra publikationer!

Vi har i stort sett slut på vårt lager av de signaturförteckningarna som vi givit ut. Därför har vi skapat en USB-sticka med samtliga utgivna signaturförteckningar i PDF-format som du kan skriva ut eller läsa digitalt. Medlemmar kan beställa här. Medlemmar kan också gratis hämta en PDF-version av senaste utgåvan under Publicerat.

Om du inte är medlem kan du hitta ett erbjudande här.

"Gilla" Svenska Vykortsföreningen på Facebook

För att hitta nyheter och bulletiner om vykort, och för att också själv delta i samtalet, besök Svenska Vykortsföreningens facebooksida, www.facebook.com/Samlavykort! Vi har varit på Facebook sedan 2013 och publicerat 1000-tals inlägg, vykort och andra fotografier. Vår ambition är att hålla sidan levande genom att spegla aktuella vykortshändelser såväl som aktuella händelser i vykort. Några exempel är Kungliga bröllop, Sveriges Nationaldag, Italiens dito , Mors dag, Recensionen av en roman om skulptrisen Esther Henning samt en vykortsillustration, 100-årsdagen av Lusitanias sänkning och mycket mera! Vi återspeglar också Facebook-flödet på hemsidan numera - om du inte vill logga in på Facebook!

Svenska vykortsföreningens styrelse 2024

Ordförande:                   Benny Kullinger, tel 0705-55 39 50

Vice Ordförande:            Thorbjörn Persson  tel 0733-13 12 20

Sekreterare:                   Gunilla Kullinger  tel 0708-10 12 19