Digitalt medlemsmöte 14 december

Göran Heijtz höll ett uppskattat föredrag: De äldsta
vykorten och deras föregångare.

Göran fängslade en talrik skara med berättelsen om hur vykorten växte fram från första försöket i England 1840 till att brevkorten tog form i slutet av 1860-talet. De kom till Sverige 1872 och fylldes så småningom med bilder. När Göran rundade av ca 1909 haglade frågorna innan vi tackade och önskade varandra GOD JUL!

Mötet hölls 14 december kl 18.30–20, Digitalt via Zoom.

ka.skoglund@gmail.com

Arr:Svenska Vykortsföreningen

Kort-nytt 2023 nr 4 i brevlådorna ca 15 december

God jul önskas i vår medlemstidning Kort-nytt nr 4!

Ur innehållet denna gång: Klicka på framsidan och se innehållsförteckningen!

Extra digitalt medlemsmöte 16 november

Arne Sandström och Anders Sloma berättade om Samlarguiden om vykort.

Tid: 18.30–ca 19.30, Digitalt via Zoom.

Öppet möte där även Nordisk Filatelis läsare var inbjudna. Länk och instruktioner publicerades på föreningens hemsida www.samlavykort.se en vecka före mötet.

Även denna version av föreläsningen avlyssnades andäktigt när författarna berättade om bakgrunden och idén till boken och gav exempel ur innehållet. Mötet avslutades med många frågor och funderingar!

Arr: Svenska Vykortsföreningen i samarbete med Nordisk Filateli

Novemberträff med lunch 11 november Uppsala

Den 11 november kl 13.00 hölls Novembermötet på Höganäsgatan 6B i Uppsala. Lunch, föredrag och förstås möjlighet att sälja/köpa/byta vykort med varandra avnjöts.

Arne Sandström och Anders Sloma applåderades både för föredraget och framförallt för prestationen att åstadkomma sin bok, Samlarguiden.

Varmt välkomna!

Arr: Svenska Vykortsföreningen

Plats: Höganäsgatan 6B i Uppsala.

Vykortets historia i Vänersborg 23 oktober

Upptäck vykortet!
Föreläsarna Gunilla och Benny Kullinger ger oss en tillbakablick på vykortets historia och hur vykorten idag blivet ett samlarting som knyter samman människor världen över.
Samlar du på egna vykort har du här chansen att byta med andra samlare och intressenter.

Föreläsare: Gunilla och Benny Kullinger
När? 23 okt kl 19:00
Var? Biblioteket i Vänersborg
Hur? Gratis & ingen föranmälan behövs
Vad? Föreläsning + byte av vykort
Dela gärna eventet & sprid ordet!
I samarbete med Folkuniversitetet

Läs mer på bibliotekets Facebook-sida

Vallentuna socken sedd från vykort: Digitalt möte 12 okt

Hans Magnusson höll ett bejublat föredrag: Vallentuna socken sedd från vykort. Vi lärde oss mycket om nämnda socken som tex vem som bodde i Bruna villan repektive klockargården men fick också många tips och idéer hur vi kan presentera vår egen hembygd!

Valbo-mässan 7 oktober 2023

Vykort, frimärken, brev, pins, böcker.

Plats: Äldreboendet Furugården, Groths väg 3, Valbo

Tid:  10–15 lördagen den 7 oktober

Info: Christer Ögren, 0762-11 33 76

Kort-nytt 2023 nr 3 i brevlådorna 18 september!

Ett rykande hett nummer av vår medlemstidning Kort-nytt är nu ute!

Ur innehållet denna gång: Klicka på framsidan och se innehållsförteckningen!

Från vildsvin till superpigs: Digitalt möte 14 sep

Torsdagen den 14 september höll Jan Fredriksson ett ovanligt vältajmat föredrag "Från vildsvin till superpigs - erfarenheter av 40 år som grisavelsfarmare och grisvykortssamlare.

Att sjukdomar bland grisar varit i fokus ända sen svenska svinavelns fader, Per Bondesson på Svalöv, organiserade upp uppfödande av grisar fick vi lära oss men också mycket annat - inte minst att den kringfarande gårdsmålaren Bror Bodhing och gjort flera hektografiska vykort av grisar!

Arr: Svenska Vykortsföreningen

Årets vykortshändelse skedde 15 augusti!

Då släpptes Samlarguiden om vykort, Sveriges första heltäckande samlarguide om vykort. Guiden vänder sig till alla som är intresserade av vykort.

Nya samlare, etablerade samlare och alla andra som bara är allmänt nyfikna kommer att hitta inspiration och nya kunskaper i Samlarguiden.

Författare är Arne Sandström & Anders Sloma. Boken ges ut av Nordisk Filateli.

Arne Sandström har skrivit boken Vykortets historia. Arne skriver om vykort i Kort-Nytt, Nordisk Filateli och egna tidningen Samlarbladet.

Anders Sloma var en av de första som anordnade vykortsauktioner i Sverige. Anders skriver om vykort i Kort-Nytt.

Du kan beställa Samlarguiden för vykort så får du ditt exemplar hemskickat.

Pris SEK 300. Plus porto & emballage SEK 80 inom Norden. Totalt SEK 380.
För porto & emballage utanför Norden tillkommer SEK 200. Totalt SEK 500.
Beställ nu till nordisk@filateli.se med förhandsbetalning:
SWISH 123 685 47 98
Bankgiro 5478-2925
IBAN & BIC SE36 9020 0000 0902 5526 1227 / ELLFSESS
PayPal nordisk@filateli.se. Tillkommer SEK 30 i avgift.

Läs mer här.

Besök hos Aero-bilder i Enköping: vårmöte 22 maj!

Studiobesök hos Svenska Aero-bilder AB blev en spännande fördjupning i flygfotograferingens praxis och historia berättat av en verklig entusiast, företagets vd Pereric Öberg

Vi besökte deras nya lokaler med tillverkning, arkiv med flera miljoner flygbilder som företaget startade med 1965 och fortfarande plåtar.

Dessutom har de köpt upp en rad andra flygbildsarkiv.

Måndagen den 22 maj kl 10:00 till ca 15:00

Nyårsposten runt år 1900: Digitalt möte 11 maj

Torsdagen den 11 maj kl 18:30 till ca 20:00

Per Gustafson höll föredrag: Gott Nytt År! Nyårsposten runt år 1900.

Arr: Svenska Vykortsföreningen

Plats: Digitalt via Zoom.

Per höll en välbesökt dragning om nyårsdagen i posthistorien runt sekelskiftet 1900. Med grund i nyårsdagens visittraditioner där alla som var eller ville bli något nogsamt såg till att avlägga visiter på nyårsdagen, ofta ackompanerat av ett nyårskort gled över till att sända hälsningen per post, som brev eller så småningom som vykort.
Per beskrev också hur posten klarade anstormningen med järnhård disciplin men också med insatser av skolungdom och militär. Föreläsningen finns publicerad på Netex.

50 år som vykortssamlare: Digitalt möte 13 april

Mötet hölls torsdagen den 13 april kl 18:30 till ca 20:00

Göran Heijtz: Hur har samlandet utvecklats och förändrats under mina 50 år som vykortssamlare? Göran berättade och diskuterade med en rekordstor publik hur intresset för områden som Gruss aus-kort, äkta foton, kungligheter, hembygdstopografi, olika signaturer mm har varierat under de numera till och med 51 åren sen han började samla

Plats: Digitalt via Zoom.

Vykortets Dag 2023 Lördagen den 25 mars

Dagen förflöt med många kära återseenden och en del nya bekanta - både bland handlarna, besökarna och i vykortslådorna!

Stort tack alla handlare och besökare och välkomna tillbaka nästa år!

Ni kan få en doft av dagen i den film vi fick:

"Hej!Vi har gjort en kort video, ca 4 minuter, från vykortsmässan i Uppsala.Kommer att sändas i lokalkanalen TV Uppsala.Länken ärNi kan använda inslaget som ni vill!HälsningarKatten & Björnen"

Årsmöte med föredrag 18 mars kl 13

Årsmötet Lördagen den 18 mars hölls åter
digitalt via Zoom.

De sedvanliga årsmötesförhandlingarna avhandlades under ordförande Benny Kullingers säkra ledning.

Med hänsyn till föreningens fortsatt goda ekonomi fick styrelsen i uppdrag att utöka Kort-nytt med 4 sidor.

Samtliga styrelsemedlemmar uppe för omval blev omvalda så listan under "OM OSS" gäller utan ändring.

Föredraget: Anders Sloma och Arne Sandström berättade att de är i slutfasen av färdigställandet av deras handbok för svenska vykortssamlare som de kommer att ge ut med hjälp av Jonas Hällström och Nordisk Filateli.

De medlemmar som vill läsa årsmöteshandlingarna kan göra det här:

Dagordning årsmötet 2023

Bokslut 2022

Budget 2023

Verksamhetsberättelse 2022

Valberedningens förslag

Revisionsberättelse

Dokumenten är lösenordsskyddade. Om du som medlem inte har fått lösenordet, kontakta info@samlavykort.se

2023 Vårens mötesdatum klara!

Digitala medlemsmöten våren 2023 blir:
Torsdagen den 9 februari Thorbjörn Persson En grå eminens och hans vykort
Torsdagen den 13 april Göran Heijtz Hur har samlandet utvecklats och förändrats under mina 50 år som vykortssamlare?

Torsdagen den 11 maj Per Gustafson Gott nytt år!
Nyårsposten runt sekelskiftet 1900
Övriga föredrag beslutas senare, intresserade föredragshållare uppmanas att höra av sig till benny@kullinger.se
Övriga medlemsmöten:
- Årsmötet beslutat till den 18 mars 2023 kl. 13.00, digitalt.
- Besök hos Aerobild, Enköping blev tidigare pandemiinställt. Vi hoppas kunna ordna det i april alt. maj.

En grå eminens: Digitalt möte 9 februari

En grå eminens och hans vykortsserier:

Thorbjörn Persson om Einar Adlerstråhle, drivande för två vykortsserier utgivna 1904-1905. Gustaf Adolfsförbundet för Sveriges Unge Krigsmän och Nationalföreningen mot Tuberkulos.

Adlerstråhle rörde sig hemvant i den absoluta toppen av svenska sociteten och framstår som något av en betrodd fixare vars engagemang på olika områden ideligen dyker upp i tidningarna efter sekelskiftet 1900. Hans nätverk återspeglar sig också i de konstnärer som bidrar till vykortsserierna - från prins Eugene och Anders Zorn till arkitekten Torben Grut, miltärerna Carl Hellström och Erik Hägg samt den numera världsberömda och nyligen filmatiserade Hilma af Klint.

Föredraget hölls för en intresserad skara som hjälpte till att belysa ämnet med frågor och kommentarer.

Dags att förnya medlemskapet för 2023

Enklast swishar du 200 kr genom att scanna QR-koden till höger i Swish-appen, skriv ditt medlemsnummer (står på adresslappen på din tidning) och genomför betalningen.

Vykort av signaturen H af K, Hilma af Klint för Gustaf Adolfs Förbundet.